Over mij
Mijn naam is Petra Wassenaar-Brouwer, Remedial Teacher van De Kei. Ik ben getrouwd met Kees en samen hebben wij drie keien van kinderen (1999, 2000, 2002).
In 1981 begon ik mijn onderwijsloopbaan in het kleuteronderwijs, wat in 1985 met de lagere school samenging tot het basisonderwijs. Ik heb in alle groepen van het basisonderwijs ervaring opgedaan, en op verschillende scholen. Na 18 jaar voor de klas gestaan te hebben, werd ik moeder en ben ik met mijn werk als juf gestopt.
In 2002 volgde ik een opleiding voor docente Muziek op Schoot en daarna startte ik ‘De Toverfluit!’ – centrum voor Muziek voor kinderen van 0 – 4 jaar. Daar gaf ik ouder-kind cursussen.
De worstelingen van kinderen met leerproblemen hebben mij altijd aangegrepen. Door o.a. vervangingswerkzaamheden op de school van onze kinderen groeide een sluimerende wens om kinderen met leerproblemen te helpen. Deze wens heb ik gerealiseerd door het volgen van de opleiding tot Remedial Teacher M Sen aan de Hogeschool InHolland in Den Haag. In 2012 heb ik De KEI, praktijk voor Remedial Teaching opgericht.
Ondanks de successen bij het begeleiden van veel kinderen met leerproblemen, ondervond ik bij een aantal kinderen ook hardnekkige stagnatie in het leerproces. Dit heb ik steeds als zeer frustrerend ervaren: “Waarom behaal ik bij dit kind niet de beoogde resultaten?” “Wat gaat verkeerd?” “Wat zie ik over het hoofd?” Ik wilde graag weten wat de oorzaak van deze stagnaties zijn. Met diagnoses als dyslexie of dyscalculie was ik het niet altijd eens. Daarom ging ik mezelf verdiepen in deze problematiek. En zo maakte ik kennis met het CNLS, het Centrum voor Nieuwe Leer Strategieën van Will Missot (Monster) en Fleur Giesing(Breincentrum, Wijchen).
De aanpak van de NLS methode heeft veel vragen voor mij beantwoord en mij veel nieuwe inzichten voor het aanpakken van leer- en ontwikkelingsproblemen gegeven. Leren begint met een goed en stevig fundament. Als het fundament niet goed is, dan is dat vaak al de basis van het leer- of ontwikkelingsprobleem.
In de gangbare Remedial Teaching, zoals ik heb geleerd in de opleiding tot Remedial Teacher, wordt een leerprobleem veelal van één kant bekeken. De NLS-methode kijkt verder dan het leerprobleem en onderzoekt ook hoe de ontwikkeling van andere leer- en ontwikkelingsgebieden zich heeft voltrokken. Oorzaken van een leerprobleem hebben vaak hun oorsprong in (combinatie met) andere ontwikkelingsgebieden. Bijvoorbeeld door een onvoldoende oogsamenwerking, een auditief verwerkingsprobleem of het werkgeheugen wil het lezen vaak niet lukken.
Het uitgangspunt van de NLS methode wordt gevormd door de verbanden en relaties tussen leerproblemen en de motorische, ruimtelijke, visuele, auditieve en neurologische ontwikkeling.
Dit alles sprak mij zeer aan. Zó wil ik werken. Daarom ben ik NLS-specialiste geworden, om de kinderen die De KEI bezoeken op deze manier zo efficiënt mogelijk te ondersteunen. En nóg meer verdieping en inzichten verkreeg ik bij de opleidingen Reflexintegratie en Ademzorg voor Kids.
Kinderen die geholpen worden d.m.v. Remedial Teaching tonen vaak een grote opluchting bij het besef dat er iemand voor ze is, die begrip voor hun probleem heeft en die hen daarbij kan helpen. De groei van het zelfvertrouwen en de strijdlust bij een kind vind ik een prachtig proces en het geeft mij veel voldoening. Door middel van een gecombineerde aanpak wil ik kinderen met hun leer- en/of ontwikkelingsprobleem ondersteunen en begeleiden. Ik hoop ze zó een stukje gelukkiger te kunnen maken.
Een overzicht van opleidingen en relevante nascholingen:
- Opleiding tot Kleuterleidster; A-akte:
- 1980
- Eenjarige Dag Opleiding voor Kleuterleidsters met de A-akte (B-akte en bevoegdheid tot leerkracht in het lager onderwijs)
- 1981
- Diverse nascholingscursussen bij o.a. S.B.D. Rijn en Gouwe
- 1982-1992
- Diverse nascholingscursussen bij o.a. O.B.D. Duin- en Bollenstreek
- 1993-1998
- Docente Muziek op Schoot: Stichting Peuters en muziek, i.s.m. het Conservatorium Amsterdam
- 2002
- Opleiding tot Remedial Teacher in het primair onderwijs, Master Sen; Windesheim, locatie InHolland – Den Haag
- 2012
- Bijeenkomsten en workshops LBRT
- 2010-heden
- Leesbegeleider voor de methodiek ‘Lezen moet je dóén’
- 2013
- Jungle Memory coach, (training werkgeheugen)
- 2014
- CNLS - JAMARA rekentraining
- 2014
- Leerproblemen de Baas
- 2015
- CNLS - Visueel Screener & Trainer
- 2016
- Bodymap: Ontwikkelingslab dee1 & deel 2: opleiding mbt de neurologische en motorische ontwikkeling van kinderen
- 2016
- Bodymap: SAQ® Early Essential Movement Patterns
- 2016
- Beeld en Brein: Studiedag Beelddenken
- 2017
- Rhythmic Movement Training - Level one (Focus, Organisation and Comprehension)
- 2017
- Rhythmic Movement Training - Level two (Emotions, Memory and Behaviour)
- 2017
- Rhythmic Movement Training - Level three ( for Reading and Writing)
- 2018
- Johansen-IAS Individualized Auditory Stimulation (1)
- 2018
- CNLS -specialiste (Nieuwe Leer Strategieën)
- 2018
- Rhythmic Movement Training - Level four (Face the Fear)
- 2018
- Cursus Begrijpend Lezen - Alle Teksten de Baas!
- 2019
- Cursus Ruimtelijke Perceptie en Houding
- 2020
- Ademzorg voor Kids
- 2021